Kde se vzal?

Slunce přitahovalo lidi od nepaměti a rituály s ním spojené můžeme vypátrat ve všech starých kulturách. Pozdrav slunci (nebo také Surya Namaskar), jak ho známe dnes, se však zrodil v Indii teprve ve 20. letech 20. století, tedy v době, kdy začaly vznikat moderní jógové směry. Novému pojetí jógové praxe, tedy plynulému propojení asan v rytmu dechu, tehdy příliš mnoho lidí nefandilo, přesto si tento způsob cvičení našel svou cestu mezi jogíny a dnes už józe neodmyslitelně patří.

O co se jedná?

Základní pozdrav Surya Namaskar A můžeme charakterizovat jako jednoduchou sestavu o dvanácti pozicích, které se cvičí v daném pořadí v rytmu dechu. A když říkám, že je jednoduchá, rozhodně tím nemyslím, že je snadná. Obsahuje základní postoj, předklony i záklony, protažení přední i zadní strany trupu a aktivaci středu těla. Jednotlivé pozice mají několik variant a můžeme je postupně ladit do nejmenšího svalíku. Jeho benefity si může užít jak člověk, který v životě necvičil, tak i ostřílený jógový matador, a to beze strachu, že by mohl uhnout od zásad zdravého pohybu a ublížit si.

Proč praktikovat?

Pozdrav slunci zahřeje tělo, rozproudí krev a nastartuje metabolismus. Rozvíjí koncentraci, zklidňuje mysl a dokáže zafungovat jako meditace pohybem. Je to komplexní pohyb pro každou příležitost. Nakombinujete-li si jej s několika úklony a protažením krku, nastartuje vám den lépe než ranní káva. Jestliže si jej zacvičíte v pomalém tempu s důrazem na dech a přidáte si pár předklonových pozic a jemných rotací, usnete večer jako nemluvně. Chcete-li si jít třeba zaběhat, pár svižných pozdravů pro zahřátí poslouží jako ideální rozcvička pro další pohybovou aktivitu. A pokud máte chuť si trochu pohrát, můžete si dát výdrže v jednotlivých pozicích, nebo vkládat do pohybu další asany dle chuti, a rázem vznikne plnohodnotná a výživná jógová praxe. Pravidelné cvičení pozdravu slunci přináší dobrou náladu, vitalitu a lepší pocit z vlastního těla. Pozdrav slunci mění život k lepšímu. Zkuste si to na vlastní kůži!